O jídle a pití

24.7.17

Milí čtenáři,

vítejte v druhém erasmáckém souhrnném článku (ten první je ZDE a věnoval se mé zahraniční univerzitě - TEI v Heraklionu na Krétě). Na následujících řádcích bych se s vámi chtěla podělit o jakýsi výčet všeho toho, co jsem během pobytu na Krétě měla možnost koupit, objednat, sníst a ochutnat - a posnažím se zavzpomínat i na názvy a lokace obchodů a možná i na ceny.
Byla bych ráda, kdyby tento článek třeba pomohl či inspiroval ty z vás, kteří se na stejné místo chystáte - ať už dlouhodobě jakožto erasmák či pracovně a nebo jen tak na dovolenou. :)

Heraklionský přístav:


...........................


Jako první zmiňme, že na Krétě (a v Řecku asi obecně) se produkuje fakt dobré jídlo. Tím teď nemyslím jen to, co si koupíte někde v restauraci, ale i vypěstované ovoce a zeleninu. Všecko je sladké, šťavnaté, plné sluníčka.

Během mého pětiměsičního pobytu jsem si sice moc nevařila a raději chodila do menzy (a sem tam i zašla do restaurace), ale přesto u mě byly pravidelné návštěvy obchoďáku - buď Carefouru kousek pod kampusem TEI a nebo marketu AB, který byl sice o něco dál, ale měl větší výběr a lepší ceny (a taky má dobrý web, kde si můžete všecko doma očíhnout ze všech stran a pak jít přesně pro to, co chcete - však se podívejte TADY).

Výčet mnou zakoupených a ochutnaných položek začněme PITÍM.

... a konkrétně MLÉKEM, neb jsem mléčný zub. Nejvýhodnějšími kusy co se chuti, objemu a ceny týkalo, se staly krabičky na následujícím obrázku. První je od Delty (1.5%, 2L) a druhé dva "AB Gála" (3.5% a 1.5%, obě 1,5L, ale běžně jsem si kupovala 2L krabičku). 1L mlíka vyšel na 0.80-1.5E (záleží na značce) a mou oblíbenou modrou krabičku AB o objemu 2L jsem kpovala asi za 1.80E.



U mléka ještě zůstaneme a zastavíme se u KAKAA: nalevo mé oblíbené "AB Gála me kakao", které mi chutnalo mnohem více než Milko vpravo. Cena se pohybovala na cca 1.25E za 0.5L krabičku.


K pití mi taky na Krétě neodmyslitelně patřilo KAFE. Nejradši jsem na něj chodila do kafárny COFFEE ISLAND, kde měli nepřeberný výběr nejrůznějších druhů, včetně čaje, kakaa a milkshaků. Ceny se pohybovaly od 1E (Greek Coffee - jednoduché černé kafe) do cca 2.5E (nejvytuněnější milkshake). Moje nejoblíbenější bylo "double cappuccino" za 1.8E.
Míst, kde můžete najít "to své" kafe je ale v Heraklionu nespočet, a tak se nebojte experimentovat - zkuste třeba "Grigorise" (zelenobílé logo, jsou úúúplně všude), třeba vám jejich výběr taky zachutná :)



Hodně jsem si taky kupovala džusy. Ze všech u mě vedla následující 1.5L lahev pomerančového ("portokáli") nebo mandarinkového ("mandaríni") džusu za cca 1.5E, který jsem si ale musela ředit vodou, protože byl moc sladký (ale zase mi dlouho vydržel):


.........................

Od pití se přesuňme k JOGURTŮM. Jak známo, řecký jogurt stojí za to, ale je potřeba vybrat si ten správný. Tím je - jednak podle mých preferencí a také dle veřejného mínění - jogurt od firmy FAGE (na následujícím obrázku je ve spodku - můj nejmilejší měl nápis TOTAL, ale vyskytuje se i v různě tučných verzích). Vlevo hore pak máme kilový kyblíček "AB straggisto" (za cca 3E), vpravo pak nahoře krabičku se 3 jogurty od Kri Kri (chuťově OK, cena cca 1.5E, každý kelímek má 200g) a pod nimi pak kelímek s kozím jogurtem (takový pokus, ale chutnal dobře, cca 0.8E)


.................

Co se SÝRŮ týká, mám tu dva reprezentanty: nalevo je klasický taveňák (asi 1.6E, neurazil) a napravo balíček fety (cca 1.8E, dost dobrá, ale jsou i mnohem lepší).
Jinak jsem si hodně kupovala klasické tvrdé plátkované sýry. Zde bych vás chtěla varovat, že jsem občas měla špatnou ruku a sýr chutnal tak nějak sladce. Ne, nebyl prošlý nebo tak něco, jen v Řecku ho prostě dělali jinak a mě úplně nechutnal. Bohužel nemám inkriminovaný balíček vyfocený, a tak vám musím popřát šťastnou ruku :D

Taky doporučuju zajít do nějakého stánku se sýry ve městě, bývá v nich obrovský výběr kvalitních sýrů, po kterých se vám bude ještě dlouho stýskat! Jeden takový se nachází nad tržištěm na náměstí Plateio Kornarou. :)



..........................

MÁSLO jsem si moc nekupovala, ale i tak se mi tu dva úlovky sešly. Nalevo je olivový Altis (něco jako Rama) za cca 2E (ještě jsem měla obyčejný modrý, chutnal mi o něco víc). A vpravo je nejlepší máslo, které jsem v životě jedla: Chorio od firmy Minerva (mimochodem výrobce olivových olejů). Bylo sice trochu dražší (tuším, že skoro 3E), ale stálo za to, ta chuť se nedá připodobnit k ničemu, co tu známe!


.................

ČOKOLÁDOVÉ NÁTĚRKY aneb moje milované Pseudonutelly. :D Nalevo je "AB Krema Funtukiu" za asi 1.6E/400g, chuťově příjemná. Uprostřed lískooříšková NuCrema, která spolu se zeleným Fineti vpravo patřila mezi mé favority. Obě mají 400g a ceny se pohybovaly od 2.2E do 2.5E.




...........................

U sladkých věcí zůstaneme - máme tu MED. Řecký med je obecně znám jako jeden z nejlepších, tak proč to nezkusit. Vpravo máme dvě skleničky, které můj milý vezl domů jako dárek, stály 7E a jsou z obchoďáku AB. Vpravo pak je "AB Méli" za asi 5E/450g, květový, moooooc dobrý! Měla jsem ještě stejnou skleničku medu, ovšem s pomerančovou příchutí, a ta byla taktéž velmi zajímavá.


.....................

Sladkosti pokračují SUŠENKAMI - a jakými jinými než mými milovanými Papadopulisovými! Na pultech je jich strašně moc druhů (vanilkové, čokoládové, pomerančové, citronové, blaaaaa....), takže si určitě najdete své oblíbené :D Jedná se o obyčejné sušenky s krémovou náplní, balíček má 200g a stojí 1,2E.



.................

Kdepak, ještě nekončíme s cukrem :D Vlevo máme 500g krabičku müsli (oříšky, vločky, kokos, rozinky...) za cca 3E (500g), vpravo pak dlouhý čokoládový croissant za 1E, pod ní pak sezamovou tyčinku "halvas" a na spodku pak mou oblíbenou pomerančovou čokoládu (0.80-1.25E, AB) :)


.............


Nu dobrá, dost bylo cukru, přesuňme se k něčemu zdravějšímu. Co typičtějšího, než OLIVY, ochutnat v Řecku? :)
Já tu mám dva pytlíčky z ABčka, nalevo jsou čené v olivovém oleji (mlask!) a vpravo zelené ve slaném nálevu. Obojí se prodávají s peckou a stojí od 1.9E do 2.5E (záleží na velikosti pytlíku, tyhle moje jsou 200g).




K olivám taky musím zařadit OLIVOVOU PASTU - jednoduše namleté olivy s olejem a libovolnou další příměsí (papričky, česnek, koření,...). Sklenička obvykle mívala 100-200g a stála od 2E výš. A bylo to setsakramentsky dobrý. :)



...............

V průběhu pobytu se nedílnou součástí mého nákupního košíku začaly stávat kulaté pitové či tortilové chlebíky (hlavně proto, že mě už nebavilo jíst tousťák a nebo řecké bílé veky - klasický chleba se tam moc sehnat nedal, sice občas byl k vidění nějaký sezamový, slunečnicový a tak, ale bílé vekové pečivo vede). Tyto kulaté záležitosti mi posloužily k tvorbě nejrůznějších šílených kombinací náplně.
Jak můžete vidět níže, na povrch pity jsem byla schopná naskládat všecko. Šunku, sýr, rajče, pomazánku, nebo dále rajče a olivy, či dokonce jsem stvořila i sladkou variantu: jogurt s "nutellou" a jabko. Kreativitě se meze nekladou :D
Pytlík pit/tortil se pohbyoval od 1-1.7E, v balíčku jich bylo obvykle 10.





............................




  

A jako poslední nákupní položky tu máme: MANGO - nádherné, velké, sladké, chodila jsem pro něj do AB, cena cca 2.5-2.75E/kus. Taková moje erasmácká závoslost :D
Uprostřed je pak má oblíbená plechovka TUŃÁKA (AB/Carefour), cca 1.5E.
A nakonec ještě kvalitní pomerančová MARMOŠKA (AB, cca 3E).

...................


Přesuňme se nyní k návštěvám RESTAURACÍ A STÁNKŮ.
(Místní tvrdili, že dýško už je obsaženo v ceně, ale zaokrouhlíte-li do 0.5 či 1E, nikoho neurazíte)


Začala bych stylově populárním GYROSEM - pitou s jogurtem (někdy tzatziki), rajčetem, cibulí, vepřovým (někdy si můžete dát i kuřecí), a kupou hranolek. Tohle jídlo jsem si v ČR nikdy nedala a jeho ochutnání si schovávala až na autentické prostředí. Když jsem se na Krétu dostala, vyvstala otázka: kam na ten gyros vlastně zajít a jaká je obvyklá cena?

Tož, cena se pohybuje od 3E do 5E za "gyros pita". Pak je ještě varianta "gyros na talíři" a ta bývá tak za 6E, ale řekla bych, že líp to stejně chutná z té zabalené pitové varianty, se kterou si brouzdáte po městě a šťastně ukusujete. :)

A kam zajít? V Heraklionu jsem měla dvě oblíbená místa. Prvním byl King Gyros (mapa ZDE) na Liondaria square (náměstí s kašnou), kde mi chutnalo jak maso, tak i hranolky (dobře propečené, osolené...) a cena byla 5E (ale dostali jste fakt velký gyros, měla jsem co dělat ho natlačit do žaludku - na obrázku dole je to ten vpravo :D).

Druhým místem byl malý stánek nad tržištěm nazvaný Steki (mapa ZDE), kde byla cena 3E a gyrosek byl trochu menší než ten od Kinga, ale obvykle byl s tzatziki a skvělými hranolkami. :)

Gyrosky. Vlevo je z jednoho anonymního stánku, a moc mi nechutnal, a druhý je od Kinga.


.........

Na co nelze zapomenout je čokoládovna-kavárna jménem OUTOPIA. Nachází se nedaleko od Liondaria square a lidé do ní chodí za jediným účelem - dát si neuvěřitelně dobrou čokoládu a natřískat se cukrem k prasknutí :D
A teď seriózně. :) V Outopii jsem byla všehovšudy 4x a pokaždé byla mou picí volbou čokoláda. Na snímcích níže můžete vidět:
  • vlevo-hore: hořká čokoláda a mléčná čokoláda se Serranskou šlehačkou
  • vpravo-hore: mléčná čokoláda se Serranskou šlehačkou
  • vlevo-dole: nadýchaná šlehačkovo-sušenková kostka
  • vpravo-dole: mléčná čokoláda a pyramidka s cukrovinkama v pozadí (tu dostanete k objednávce jako pozornost podniku, je v ceně, a obsahuje spoustu malých sušenek)
Cena za jeden velký hrnek je 5E (včetně pyramidky s cukrovinkama) a řeknu vám: pokaždý mi dost trvalo, než jsem to všecko dokázala spořádat. Čokoláda je hustá, sladká, skvělá!

Outopii naleznete na mapě ZDE.



.........

Taky bych vás ráda seznámila s nenápadnou Mexickou restaurací Azteca's, která disponuje příjemnými prostorami a nabídne vám spoustu jídla (z některého budete samou pálivostí brečet). Cena za ty dvě tortily, co jsou na obrázku, byla tuším 8-9E. Byl jich plný talíř a k tomu byla ještě obloha z kukuřice, rýže a salátu. Dovnitř do tortill jsem si mohla podle nabídky navymýšlet cokoli, co jsem chtěla - kuřecí, jehněčí, vepřové, houby, sýr, rajčata... :)
Restauraci najdete TADY.
 

Spousta zajímavých restaurací se nachází jak v samotném centru Heraklionu, tak například na pobřeží, či v uličce patřící tržišti. Rozhodně se vyplatí chvilku brouzdat po městě, nakukovat do oken, zahrádek, a hlavně talířů (jak jsem tak vypozorovala, je celkem normální podívat se, co jedí ostatní).

Obvykle se k objednanému chodu dostanete něco navíc - lahvičku Raki či Ouza, nějaké ovoce a dortík či pár cukrovinek jakožto pozornost podniku. :)

Co se dýška týká, bylo mi doporučeno v restauracích zaokrouhlovat na 0.50 či 1 euro.

............

Neb už jsem jednou jistý výčet navštívených restaurací tvořila, nebudu ho zde kopírovat a zveřejňovat znova, a pouze si dovolím vás odkázat na daný článek: najdete ho TADY. (sekce s jídlem tam má číslo 5)

...........

Mluvíme-li o jídle, nelze nezmínit MENZU. O ní jsem se v průběhu erasmu taky už několikrát rozepsala, takže vás opět odkážu na mé starší články:


..........

Toliko tedy k mnou ochutnaným jídlům a navštíveným obchodům a restauracím v rámci Kréty a především Heraklionu. Pokud byste měli jakýkoli dotaz, nestyďte se ho napsat do komentářů, bude-li to v mých silách, ráda vám odpovím.

Vaše Jíťa :)

Mohlo by vás zaujmout...

0 Comments

Už jste četli tenhle článek?

Chorvatsko 2023

Tenhle příběh začíná… téměř koupí letenek do Kodaně. Konec března se blíží a já potřebuju vybrat loňskou dovolenou a pokukuju po solovýletu do Dánska...

A co tento?

Tenerife 2022 - Teide & Loro

I když mi přijde, že už je to snad měsíc od chvíle, co jsme vkročili na tenerifskou půdu, opak je pravdou: je za námi pouze pět dní a před námi jenom dva...

A nebo tenhle?

Jizerky 2023

Rok se s rokem sešel, podzim za okny vystřídal léto a to pro nás znamená jediné: je čas se zase sejít. S mojí bandou, zašít se na chatě v horách, na naší tradiční...