Beskydské toulky 2016

27.7.16

... aneb moje třetí letošní "dovolená" či "delší prázdninová akce" se odehrála někdy v prostředku srpna ve společnosti mého drahého (mohli bychom mu zkráceně říkat MD :D). Po pár dnech strávených u MD doma jsme si zabalili pár nezbytností a nějaké jídlo a vyrazili na výlet dál na východ republiky. MD mi totiž už nějakou dobu sliboval, že mi ukáže, že nejen Šumava jsou hezké hory :D


Základní tábor jsme rozbili u MD na chatě, kde jsem na půdě objevila spoustu věcí, které se povalují i u našich doma, a které jsme třeba donedávna používali, což mě pobavilo.

První den (vlastně zbytek dne) jsme využili k procházce na hrad Hukvaldy, kterýžto jsem si pamatovala pouze z jedné kartičky z pexesa s hrady a zámky ČR. Cesta na hrad vedla, jak už to tak bývá, do kopce, ale s každým dalším krokem se kolem mě otevíral hezčí a širší výhled na okolní kopce a louky.



Kolem hradu samotného je obora, kde se volně prohánějí daňci a mufloni. I my jsme je tu potkali - byl zrovna už skoro večer a zvířátka právě pořádala večeři na louce. Koukat se na ně, jak si tak mírumilovně chroustají trávu a přežvykují, bylo uklidňující :)


Strom v oboře:


Hrad, tyčící se na samotném vršku kopce, mě zaujal. Vlastně mi dost připomínal jihočeské Rábí - taktéž jde o zříceninu a taktéž se jedná o poměrně velký areál. Nejvíc mě zaujala nejstarší část - palác - odkud byl zvrchu krásný rozhled po krajině a kde se dalo pěkně procházet mezi starými zdmi.
Na prohlídku jsme bohužel měli už jen hodinu, takže jsme si všecko nestačili pořádně prohlídnout, ale i tak jsem ráda, že jsem sem zavítala, tohle místo rozhodně má svou atmosféru :)



..........................


Den druhý jsme plánovali využít k výšlapu na Lysou horu (nejvyšší vrchol Beskyd, 1323 m). Počasí nám přálo, a tak jsme vyrazili. Autem jsme se nejdříve přiblížili do obce Malenovice a odtud se vydali po žluté a poté po červené turistické značce vzhůru. Nazpátek jsme potom zvolili modrou značku.



Cesta nás zavedla třeba k Satinským vodopádům, ke kterým jsme sice museli slézt po kluzkých kamenných stupních dolů (a pak zase vyšplhat nahoru), ale stálo to za to :)



Do kopce to šlo sice pomalu, ale nešlo o nic, s čím by si obyčejné tenisky neporadily. Celou dobu jsme šli pod stromy a tak do nás naštěstí nepražilo sluníčko. V jedné části cesty (vlastně kousek pod vrcholem) je v zatáčce památník obětem Lysé hory. Překvapilo mě, kolik životů už si na první pohled pohodová hora vyžádala - ať už to byly životy poutníků, lesníků, zaměstnanců horské chaty...


Na vršek Lysé hory jsme se vyškrábali asi za slabé tři hodinky volné chůze. Docela tam foukalo a byla mlha a moje těšení se na výhled na slovenské hory se v té mlze rozplynulo. Byla nám celkem zima, a tak jsme zalezli do turistické chaty (Bezručova chata, web ZDE) a dali si česnačku. Za 40Kč jsme dostali misku plnou polívky, ve které plavaly kousky mrkve, cibule, petrželky, spousta chleba, česneku, a taky pepře. Teda, tak silnou polívku jsem ještě nejedla! Ta by postavila na nohy snad každýho! Doporučuju! :D Jo, a taky tam mají čokoládovou marlenku ;)


...........................

Na den třetí - a zároveň poslední beskydský - jsme si naplánovali výšlap na Radhošť a Pustevny (aneb "ukážeme Jítě ty barevný domečky, co zná jen z obrázků").
Nejdříve jsme se dopravili do Trojanovic u Frenštátu pod Radhoštěm a odtud se od Ráztoky vydali dále pěšky po zelené, pak po modré odbočili na Radhošť, po té samé modré se vrátili, pokračovali dál kolem Radegasta na Pustevny a pak sešli zpět dolů po téže modré značce.



Do kopce to šlo snadno, cesta vedla lesem a stoupání nebylo nijak náročné. Když jsme vylezli na rozcestí na hřebeni (křížení s modrou značkou), docela silně do nás pálilo sluníčko. Nejdřív jsme se zašli podívat na Radhošť, kde se vyskytuje pár občerstvovacích zařízení a pak také dřevem obložená kaple, na jejíž věžičku se můžete podívat a taky socha Cyrila a Metoděje.



Naše kroky poté směřovaly zpět z kopce dolů (a pak zas mírně nahoru) až k soše Radegasta, kterého jsme pozdravili a pokračovali k Pustevnám.
Zde jsem byla překvapená, že z těch dvou hlavních "chaloupek" stojí jen jedna, protože ta, co je (spíš byla) nalevo, shořela a právě probíhá její rekonstrukce.
Obě chaty byly navrženy panem Jurkovičem, od kterého můžete v Brně vidět třeba Jurkovičovu vilu.
V okolí je spoooousta restaurací a stánků (a všude nabízejí borůvkový knedlíky :D) a taky dost lidí - zkrátka, takový turistický magnet.
Chvilku jsme si na Pustevnách odpočinuli a šinuli si to po modré z kopce dolů k autu a na chatu.

Radegast:


Pustevny:

...............................

Beskydský výlet pro mě měl ještě jedno překvápko v rukávu - kromě výletů se mi povedlo taky poprvé vyfotit Mléčnou dráhu na jednom kopci kolem půlnoci. Jednu z těch fotek už jste mohli vidět ZDE, a tady vám ji dávám znova (Protože se s ní ráda chlubím :D Ale ještě mám v astrofotu co dohánět :D).


..........................

Co říci závěrem? Sice jsem v Beskydech nestrávila hodně času, spíš to byla jen taková malá exkurze, část týdne s MD, ale i tak mě oslovily. Jasně, jsou jinačí než má milovaná Šumava, ne tak... "chlupaté", mechovaté a tajemné (a nebo možná v nějakých místech takové jsou, co já vím, to musím teprve zjistit...), ale i tak mě zaujaly a až budu mít příště možnost je navštívit, určitě to pozvání neodmítnu. Je zde toho hodně krásného, co stojí za objevování :)



Mohlo by vás zaujmout...

0 komentářů

Už jste četli tenhle článek?

Chorvatsko 2023

Tenhle příběh začíná… téměř koupí letenek do Kodaně. Konec března se blíží a já potřebuju vybrat loňskou dovolenou a pokukuju po solovýletu do Dánska...

A co tento?

Tenerife 2022 - Teide & Loro

I když mi přijde, že už je to snad měsíc od chvíle, co jsme vkročili na tenerifskou půdu, opak je pravdou: je za námi pouze pět dní a před námi jenom dva...

A nebo tenhle?

Jizerky 2023

Rok se s rokem sešel, podzim za okny vystřídal léto a to pro nás znamená jediné: je čas se zase sejít. S mojí bandou, zašít se na chatě v horách, na naší tradiční...